Vlamvo A – Bevo Roeselare: 3-1

Beker dames Nationaal Divisie
Vlamvo A – Bevo Roeselare A 3-1
Setstanden: 14-25, 25-23, 25-15, 25-20

Na het uitschakelen van eerste divisieploeg Bissegem nu nog grotere stunt van Vlamvo in de heenronde van de beker tegen liga B ploeg Bevo Roeselare. En ja, Bevo zal zeker niet zijn beste match gespeeld hebben; feit is in elk geval dat Vlamvo collectief één van zijn beste prestaties van het seizoen neerzette en een propagandamatch voor het volleybal speelde. De volgelopen zaal ontplofte dan ook vanaf de tweede set in een ware heksenketel. De speelsters geloofden vooraf al in hun kansen en waren dan ook extra gedreven om iets moois neer te zetten. Nochtans zag het er aanvankelijk niet zo fraai uit. Bevo speelde snel, sloeg zo maar door het thuisblok en ontregelde met veel opslagdruk de organisatie in het achterveld. Vlamertinge werd in de eerste set dan ook van het kastje naar de muur gespeeld. Dit duurde tot 8-15 in de tweede set. Met een opslagreeks van Sara Van Exem en knap aanvallend werk van Trude Debouck beende Vlamvo bij en vanaf 18-18 groeide plots het geloof in eigen kunnen. Vlamvo hield gelijke tred en kon zelfs bij 24-23 de eerste setbal versieren. Met een aanval van Maxine Deleu was dit meteen de goede. Met een voorgift van twee punten en een goede Ann-Sophie Vandermarliere in de aanval keek de tegenstander in de tweede set onmiddellijk tegen een 4-1 achterstand aan. Tot 9-10 kon Bevo nog de schijn ophouden, maar toen Hanne Moermans vanop de servicelijn haar team in één ruk naar 16-10 serveerde ging het licht uit bij Bevo. Vlamvo bleef op alle vlakken domineren, en toen Maxine Deleu er op het einde nog een opslagreeks van vijf punten aan breide verpletterde ons team Bevo met een overtuigende 25-15 setwinst. Met opslagen van Sara Van Exem en enthousiast spel ging Vlamvo ook in de vierde set op dit elan door en liep 5-0 uit. Bevo was opnieuw op achtervolgen aangewezen en door enkele fouten in de verdediging bij Vlamvo lukte dit aardig. Bij 10-10 kon alles herbeginnen. Maar Vlamvo hield stand, vooral in receptie en verdediging, doorgaans het zwakke punt in veel matchen. Meer zelfs, de thuisploeg bouwde met collectief sterk spel opnieuw een voorsprong uit en gaf die op geen enkel moment nog uit handen. De eerste matchbal bij 24-20 was dan ook de goede. De sterk ingekomen Bet Breyne mocht met een knappe aanval de match afronden. Op 2 maart volgt nog een terugwedstrijd in Roeselare en thuis zullen de bezoekers ongetwijfeld gebrand zijn op revanche. Maar wat er ook gebeurt, het bekeravontuur kan niet meer stuk voor Vlamvo en dit goed gevoel moeten de speelsters meenemen naar de competitie. Daar wacht zondag de verplaatsing naar Beveren. In de heenronde wonnen we thuis vlot, maar deze verplaatsing mogen we geenszins onderschatten. Dus duimen maar!